Аз съм Теодор Ъков, софтуерен архитект, докторант и изследовател в Технически университет – София. Мисията ми е да изследвам и създавам нови методи за личностно развитие, които чрез новите технологии да позволяват тренировка с цел подобряване на човешкото мислене, чувстване и вземане на решения.
Тези три процеса винаги са ме вълнували, поради което са възниквали много идеи за това, как може да се обяснят и подобряват вътрешните човешки дейности. Една насока за постигането на тази мисия е явлението неврофийдбек. Като ефект на една система за личностно развитие, то може да бъде внедрено чрез апарат, който измерва мозъчната електрическа активност. Затова част от задачите ми са да проектирам неврофийдбек ефекти и да ги внедрявам в софтуер за личностно развитие.
Всяко едно кратко човешко преживяване е учене. Във всеки един момент нашият мозък обработва огромно количество информация без дори да осъзнаваме. Тази огромна информация може и трябва да бъде осъзната от личността, докато тя е насочена към самата себе си. Затова моите цели могат да се обобщят с девиза: „За да знаеш, осъзнавай, вглеждайки се навътре в себе си.“
Моята научна работа обхваща изследване на проучвания, писане на научни статии и извършването на експерименти в областта на когнитивните и компютърните науки. Един от научните проекти, по които работя — Изследване на методи за когнитивно развитие чрез игра дигитален тренажор, включва разработването на система за много хора в интернет, поддържаща виртуален свят с рационални агенти, които чрез машинно обучение извършват ролята на дигитални треньори. Работата ми по проекта включва още формулирането на теорията за Вниманието като Вътрешно Действие (Attention as Internal Action) и когнитивната архитектура GIMA. Те посочиха пътя към разработването на дигитални тестове за установяване на умения и модели за предвиждане и обясняване на човешките преживявания. Така се разкриха няколко посоки, по които да се поеме към създаването на устройстви и методи за развитие на личностните качества.
Моята въздействаща бизнес идея се изразява в създаването на пространство, академия и лаборатория за развитие на човека чрез система за неврофийдбек ефекти и игра дигитален тренажор, чиято основна цел не е да забавлява, но да предоставя вдъхновяващи начини, по които личността може да изучава, подобрява и управлява себе си.
Моят продукт е устройство за когнитивна и сензомоторна тренировка, представляващо съчетание от електроенцефалографски апарат и компютърен софтуер за личностно развитие, който е свързан с интернет система, поддържаща виртуален свят за много потребители. В продукта са внедрени авторски когнитивни упражнения и тестове, които за кратко време, в рамките на 15 минути, позволяват на потребителя да тренира и да анализира уменията си в процеса на личното си усъвършенстване.
Проблемът, който решавам е недостигът на средства за личностно развитие. В днешно време човек е заобиколен от информация, свързана с личности, събития и продукти, но му липсва знание за самия него. Продукт, който предлага забавление с основната цел да развива бързината на реагиране, прецизността на моторните операции и способността човек да се себеуправлява чрез релаксиране, цялостно би допринесъл за обществото. Професионалистите в сферите на медицината, огнеборството, отбраната, транспорта и други биха имали полза от този продукт.
Уникалното в моята разработка е отличителната функционалност на устройството да отчита текущото ментално състояние на целевия потребител въз основа на мозъчната електрическа активност измерена чрез апарата и когнитивната архитектура, и изчисления на специализирания софтуер. Съчетанието на вдъхновяващи игрови елементи с такива, изискващи бързина на реагиране, прецизност, разсъждаване, себевладеене и релаксиране, правят тази разработка силно открояваща се.
Моите клиенти са тези, които желаят да преоткрият себе си и да развият когнитивните си, както и сензомоторните си умения. Тъй като софтуерът позволява трениране в игровия виртуален свят за много хора в интернет, подходящи клиенти са работни екипи, които биха желали да развият своите екипни умения, да се сближат, както и едновременно с това да развият себевладеене в работната си среда. Изследователи в сферата на когнитивните науки, студенти и играчи на видеоигри са също клиенти, които биха имали интерес към продукта.
Моят екшън план предвижда следните три стъпки. Първо: финализиране на тестовата среда до 9 януари 2026 г., като ще бъдат осигурени пет работещи устройства с инсталация на последната версия на софтуера, които ще могат да се използват за реални тестове. Втората стъпка включва провеждане на пилотни тестове, като са предвидени 3 експеримента с по 5 човека и 5 експеримента с по 2 човека. Тази стъпка ще бъде завършена до първи март 2026 г. Третата стъпка предвижда анализ на резултатите, коригиране на променливите на софтуера с цел по-добро потребителско преживяване и обсъждане на бизнес решение. Очаква се до първи май да бъде взето решение за бета версия на устройството или пазарен дебют.
Най-много се гордея с екипа стоящ зад проекта Hram Light, който ми дава възможността да уча, да преживявам и да работя над идеите си, подкрепяйки ме във всяко едно отношение.
В науката мечтая да изследвам и приложа теорията за Вниманието като Вътрешно Действие (Attention as Internal Action) в системи и методи за развитие и управление на човешките процеси на мислене, чувстване и вземане на решения. Вярвам, че мисията ми да създам нови методи и средства за личностно развитие ще бъдат постигната чрез внедряването на знанието, извлечено от изследванията по теорията. Полагане на взаимни изследователски усилия в развиването на теорията биха създали цялостен модел на вътрешното внимание (GIMA), който ще служи за обяснение на менталните образности, чувствата, интуицията и вземането на решения.
Моето бъдеще като предприемач в науката се очертава да бъде в областта на новите похвати и технологии, развиващи личността и мястото ѝ в обществото. Възелът, който ще свързва хората по отношение на целта им да се усъвършенстват, е мястото, в което ще се развивам, съпреживявам и работя.
Другите участници в Предприемачи в науката 2025 - тук.