• Начало
  • За нас
  • Истории на успеха
  • Докторантска стипендия
  • Предприемачи в науката
    • Предприемачи в науката 2024
    • Предприемачи в науката 2023
    • Предприемачи в науката 2022
    • Предприемачи в науката 2021
    • Предприемачи в науката 2020
  • Лауреати Докторантска стипендия
  • Лауреати Предприемачи в науката
  • В медиите
  • Галерия
  • Видео
Фондация Карол Знание
  • Начало
  • За нас
  • Истории на успеха
  • Докторантска стипендия
  • Предприемачи в науката
    • Предприемачи в науката 2024
    • Предприемачи в науката 2023
    • Предприемачи в науката 2022
    • Предприемачи в науката 2021
    • Предприемачи в науката 2020
  • Лауреати Докторантска стипендия
  • Лауреати Предприемачи в науката
  • В медиите
  • Галерия
  • Видео
Цветомир Гечев печели наградата Предприемач в науката с проект за система с метанолова горивна клетка

Цветомир Гечев печели наградата Предприемач в науката с проект за система с метанолова горивна клетка

Оспорваната надпревара за наградата от 30 000 лв. в конкурса Предприемач в науката печели Цветомир Гечев, докторант в Технически университет – София и носител на докторантската стипендия на фондация Карол Знание. Той представи проект Methakyp - допълнителен мощностен агрегат с метанолова горивна клетка за тежкотоварни автомобили.

 

 

Решението обяви г-н Станимир Каролев, председател на журито и учредител на фондация Карол Знание.

Заради азбучния ред, Цветомир имаше късмета да презентира последен и да направи един незабравим финал на Предприемачи в науката и конкурса. Започна pitch deck-а си със звук от запален двигател и „обгазяването“, което го съпровожда.

Фактите, които представи, за да покаже проблема, който решава:

  • 7 365 350 товарни автомобили през 2022 г. в Европа;
  • Между 6 000 и 20 000 лв. годишни разходи за гориво и допълнителна поддръжка за всеки товарен автомобил;
  • Средно по 5 часа дневно в idling (работа намясто) = 1825 часа годишно на автомобил;
  • 205 200 000 000 кг CO2!

 

Решението според автора на разработката methakyp е допълнителен мощностен агрегат с метанолова горивна клетка за тежкотоварни автомобили.

 

Името е съставна от “metha” и “kyp”. Чете се „метакип“. “Metha” от “methanol”, но също така в гръцкия език се използва за представка и означава „след“, „над“, напр. „метафизика“ е „над физиката“, т.е. като олицетворение на следващия етап на развитие в науката и техниката, навлизането на нови еко технологии като горивните клетки и преобразяването на енергийната промишленост чрез въвеждането на синтетични горива като e-methanol, обяснява Цветомир. Той е вложил доста смисъл в името на проекта си и решението му се базира на установената практика да се използват гръцки словесни корени при създаването на словосъчетания в техниката.

 

“Kyp” от гръцки “Κυψέλη” – чете се “Kypséli=кипсели” е пчелен кошер, но словосъчетанието “κυψέλη καυσίμου” – “kypséli kafsímou=кипсели кафсиму” означава горивна клетка. Думата в изначалното си значение, извън словосъчетанието, олицетворява свързаността и гъстотата на пътната мрежа – пчелният кошер и работата на пчелите, създаващи благо – работата на превозните средства и по-конкретно камионите, които доставят продоволствия до хората, обяснява авторът. Оттук произлиза и замисълът за логото, което беше разработил още с идването си в програмата.

 

Участието си в Предприемачи в науката Цветомир Гечев спечели заедно с докторантската стипендия на фондация Карол Знание в един много силен конкурс, когато беше създаден прецедент и бяха връчени три награди.

 

 

Важността

 

Защо е нужен проектът? Защото решава един много важен проблем е краткият отговор. Дългият? Транспортът е гръбнакът на световната икономика и е огромен консуматор на енергия и огромен замърсител. Особено осезаем е проблемът при сухоземния транспорт и при тежкотоварните автомобили. Според Европейската комисия в ЕС камионите генерират повече от една четвърт от общите емисии на въглероден диоксид при сухоземния транспорт и около 6% от общите емисии от всякакви видове дейности. Успоредно с това около 77% от вътрешноконтиненталния транспорт в Европа се осъществява с камиони и отрасълът създава поминък за милиони хора – от проектирането и производството на тези превозни средства до осъществяването на складови дейности, разказва амбициозният докторант.

 

 

Той смята, че е намерил отговор на въпроса как да намалим замърсяването, без да ограничим отрасъла и без да съкратим работни места.

„Отговорът се крие в разбирането на самия начин на работа при този вид транспорт. След като стоката е натоварена, шофьорът управлява камиона от няколко дни до седмици, спазвайки специфично работно време. По време на дневната си почивка той остава в превозното средство. Камионите са пригодени за тази дейност – имат легло, електрически уреди и други удобства. През този период обаче, за да произвежда електричество за консумацията на тези уреди, двигателят на камиона все пак работи често и то неефективно, защото не е в оптимален работен режим. Това явление е т.нар. работа на място – idling, която според различни изследвания варира от 3.5 до 16.5 часа в денонощието и произвежда голяма част от вредните емисии на камионите.“

 

Технологията

 

Решението за намаляване на емисиите от idling е вграждането на APU – auxiliary power unit, допълнителен мощностен агрегат, който може да се използва както в новопроизведени, така и в по-стари автомобили, работейки вместо двигател с вътрешно горене по време на почивката на водача на автомобила. „Избрана е горивна клетка, защото това е нова технология с високо КПД, ниски емисии на вредни газове, оползотворяваща горивото чрез електрохимична реакция, а не чрез горене като при ДВГ, а също така и с компактен дизайн и без движещи се части.“

 

Защо метанол

„Част от стратегията за бъдеще с нулеви емисии на ЕС включва развитието на водорода и т.нар. e-fuels, т.е. синтетични горива. Водородът е уникален енергиен вектор, който може да се добие чрез възобновяаеми енергийни източници, но поради ниската си плътност при стандартни условия, е изключително труден за съхранение и транспорт – трябва да се втечнява, да се използват съдове под налягане, силно летлив, запалим и взривоопасен. Затова вместо да бъде директно използван, е подходящо да се синтезират чрез него и въглеродния диоксид от въздуха, подходящи за употреба синтетични горива, едно от които, е метанолът. Метанолът при стандартна температура е в течно състояние и се съхранява като конвенционалните горива.“

 

По този начин, използвайки система с екологично гориво, пригодна както за нови, така и за стари автомобили, може да бъдат намалени драстично емисиите на вредни газове, обяснява Цветомир. Според него камионът е само пример за мястото, където проблемът е най-належащ. Система от типа на methakyp може да се използва във всякакви превозни средства, имащи необходимост от енергия извън периода на движение – каравани, моторни лодки, микробуси, влакове и др.

Според проекта допълнителният мощностен агрегат с метанолова горивна клетка ще постигне:

 

  • 100% намаление на разходите за дизелово гориво при idling;
  • 90% намаление на CO2, 100% намаление на NOx и 100% намаление на твърди частици при idling;
  • Нисък шум и вибрации;
  • e-fuel с ВЕИ, използвани за производство му.

 

Ще може да се поддържа лесно и да се вгражда както в нови, така и в употребявани товарни автомобили.

 

Авторът представи собствено проучване сред компании с повече от 5 товарни автомобила:

100% от компаниите биха интегрирали methakyp в поне един от автомобилите си;

60% от компаниите биха интегрирали methakyp във всичките си автомобили;

100% от водачите смятат, че methakyp ще подобри техните работни условия и работно представяне.

 

 

Желаем успех в развитието на проекта, създаването на продукта и учредяването на компания!

 

Още за проекта и автора – тук.

 

За работата по наградения с докторантската стипендия проект –тук и видео тук.

 

Всички участници в конкурса Предприемач в науката 2024 – тук.

13.12.2024

© Copyright 2023 Всички права запазени за karollknowledge.bg

Общи условия за ползване на уебсайта